SINAV KAYGISI

Unutmayın ki; Başarı bir yolculuktur, bir varış noktası değil.

Yaklaşan sınavlar sebebi ile TARSUS GENÇLİK DERNEĞİ, kurucularından Psikoloğ BERİL GÜLTEPE sınav kaygısı için öğrencileri uyardı.

Psikolog GÜLTEPE; Sınavda başarılı olabilmek için öncelikle olumsuz otomatik düşüncelerin yerine olumlu düşünceler geliştirin. Olumsuz düşünce: “yapamayacağım” Olumlu düşünce: “Yapmak değil yapmaya çalışmak benim elimde. Ben elimden gelenin en iyisini yapmaya çalışacağım.” “Sınavda başarısız olursam işte o zaman ben bir hiçim” yerine “Alacağım sonuç yalnızca sınavın bir değerlendirmesi, benim değil” “Takdir edilmek için çok başarılı olmam lazım.” yerine “İnsanların beni takdir etmesi sadece sınavla bağlantılı değildir.

Ben insanları başarılarına göre mi seviyorum?” “Sorunun cevabı hemen aklıma gelmiyor, onun içinde zaman kaybediyorum.” Yerine “Eğer hemen aklıma gelirse yaparım, gelmezse bununla uğraşmak yerine daha başka soruya bakıp daha sonra zaman kalırsa buna tekrar dönerim.”
Sınavda başarısız oldum yerine “sınavda ben değil, benim ders çalışma davranışım başarısız oldu.”
Kaygı ve baskı yaratacak bireylerden uzak durun.

-Sınavdan önceki akşam uykunuzu tam alın.

-Sınav gecesi ve günü sindirimi zor gıdalar tüketmeyin.

-Sınav yerine erken gidin. Gevşemeye çalışın ve arkadaşlarınızla sınav hakkında konuşmayın.-Kaygının, heyecanın doğal olduğunu bilin ve sınav kaygınızı pozitif enerjiye çevirin.
Doğru nefes alma ve gevşeme;
Gevşeme teknikleri kaygıyı azaltmada kullanılan etkili yöntemlerden biridir.
Bedeninizin gevşemesine izin verin. Kollarınızı iki tarafa doğru açın, gözlerinizi kapatın ve zihninizi olabildiğince boşaltın.

– Başınızdan başlamak üzere, öncelikle alın ve kafatası bölgesindeki kaslarınızın yaklaşık 10 saniye boyunca iyice gerilmesini sağlayın. Daha sonra bu kaslarınız tamamen gevşetin. İki durum arasındaki farkı düşünün ve bu kaslarınızın daha da fazla gevşemesine konsantre olun.

– Yaklaşık 30 saniyeden sonra aynı hareketleri, yüzünüzdeki, boynunuzdaki, kollarınızdaki, göğsünüzdeki, kısaca ayak parmaklarınıza kadar olan bütün kaslar için tekrarlayın.

– Gevşemeye devam ederken, kendinizi en gergin ve kaygılı hissettiğiniz durumları gözünüzde canlandırın. Kaygı hissetmeye başladığınız an, canlandırmayı durdurun ve tekrar gevşemeye çalışın. Bu gevşeme ve canlandırma işlemini, canlandırma sırasında hiçbir kaygı hissetmeyinceye kadar tekrarlayın.

– Kendinizi kaygılı hissettiğiniz zamanlarda, gevşeme tekniğini uygulayın.
Gerekirse psikolojik yardım alınabilir
Öğrencilerin sınav kaygısı ile baş etmelerinde ebeveynlere de önemli rol düşüyor.
Unutmayın ki; Başarı bir yolculuktur, bir varış noktası değil.